Designers Saskia Beekmans en Rob de Haas staan naast elkaar op de WorkPlace Xperience 2024. Na een korte kennismaking lieten ze die kans niet onbenut. Met Office NXT bieden ze cruciaal advies over ontwerp op de werkplek.
Saskia en Rob bundelen hun krachten van interieurarchitectuur en meetingdesign in hun nieuwe samenwerking Office NXT.
Human First
"Toen we er achter kwamen dat we naast elkaar stonden tijdens de WorkPlace Xperience raakten we in gesprek. Na wat sparren en kennismaken kwamen we zo veel overeenkomsten tegen dat we ons eigenlijk afvroegen, moeten we hier niet wat meer mee doen?" Geeft Saskia aan. Zo ontstond Office NXT, een unieke integratie van interior- en meetingdesign. Met Office NXT willen Saskia en Rob investeren in het menselijk kapitaal geeft Rob aan. "De Pay-off is 'human first'. Onze harde propositie die we in deze bijzondere markt willen neerzetten is dat mensen voorop staan. Dat is ons bestaansrecht, de gedeelde expertises die we hebben - interior- en meetingdesign - vanuit daar hebben we de pretentie om ook echt bezig te zijn met dat 'human first' ontwerp van de werkplek."
Die propositie is alleen maar belangrijker aan het worden volgens en vereist van werkgevers dat ze een paar belangrijke vragen gaan stellen volgens Rob. "Hoe wil je in een 'smart workplace' het verbinden en uitdagen van mensen tegemoetkomen? De 'revolutie' naar remote working is een feit, dit komt met allerlei verwachtingen en soms zelfs eisen van je werknemers. Van remote work tot flexibele werktijden, hoe ga je dat alles tewerkstellen?" Vragen over hybride werk staan al lang centraal sinds de komst van het nieuwe werk en worden alleen maar complexer nu de lijn tussen thuis en kantoor minder gedefinieerd wordt. "Als je 'human first' denkt dan moet je stilstaan bij wat voor 'type' meetings en samenwerkingen er nu zijn in bijvoorbeeld een notariskantoor, hogeschool, marketingbureau of hogeschool. Al deze plekken hebben andere 'typische' manieren van samenkomen, zowel fysiek als online. Dit zijn als het ware 'scenes' als in een film. Die scenes geven Saskia en ik vorm en inhoud. Met die informatie kan je dan je een verbouwing of inrichting goed vormgeven."
Eerder besluiten
Dit proces wordt veelal pas te laat opgepakt volgens Saskia. "Het is belangrijk om dit vroeg in het proces op te pakken, je ziet te vaak dat bedrijven het concept 'human first' pas oppakken als veel grote besluiten al zijn gemaakt. Je kan niet meer zomaar een leuke kleur kiezen voor op de muren, een leuke koffiebar en kantoortuin inrichten, en dan pas nadenken over identiteit en meetingdesign." Rob vult dit verder aan. "We hebben nagedacht over de vraag 'waarom zou een mens eigenlijk nog naar kantoor gaan?' Die vraag moet je vanuit 'human first' in gaan vullen. Je kan namelijk best een Bentley kopen, maar als je er vervolgens niet in kan rijden is dat natuurlijk doodzonde."
Hier is volgens Rob ook een duidelijk verschil te zien tussen bedrijven. "Er zijn bedrijven waar ik langskom die gooien soms wel een ton tegen dat ontwerp van het kantoor aan. Toch komen ze dan bij mij omdat er niemand naar kantoor komt. Dan kan je een 'geweldig' kantoor hebben, maar kan je er niks mee. Dat is ook precies de uitdaging voor elke CEO die zijn bedrijf serieus neemt." Saskia herkent dit sentiment ook, "Je kan er zo veel geld tegen aan gooien als je wilt, maar als dit niet inhoudelijk onderbouwt, is dan heeft dit geen effect. Juist in een wereld waar duurzaamheid zo belangrijk is, lijkt het mij belangrijk om niet op deze manier geld te verspillen, maar gewoon effectief om te gaan met de inhoud van je kantoor. Dit soort kwesties zijn investeringen, geen kostenpost."
WorkPlace Xperience
Tijdens de WorkPlace Xperience staan Rob en Saskia dus ook naast elkaar, maar ook hun stands zijn gecombineerd. "We hebben de stands echt samengevoegd tot eigenlijk 1 grote stand. Daar zit een ruimte in waar Rob mini-sessies kan geven en ook een ruimte waar ik met een aantal partners invulling geef aan akoestiek." Een 'must-see' stand dus op de WPX. Wil je dit niet missen? Schrijf je dan nog snel in voor de WorkPlace Xperience.