Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? Lees het in de whitepaper: Integrale waardegerichte businesscases.

Een belangrijk onderwerp is de stap van strategie naar concrete projecten, in de vorm van businesscases en besluitvorming. Bij hun zoektocht naar goede literatuur over businesscases kwamen ze erachter dat nog relatief weinig is geschreven over hoe de praktijk met businesscases omgaat. Daarom hebben ze hierover samen met Smart WorkPlace een rondetafelgesprek met zes ervaren praktijkmensen georganiseerd. Voor een verdere verdieping zijn 12 praktijkmensen individueel of in duo’s geïnterviewd.

Antwoord op de vragen

  • Wat verstaat de praktijk onder een businesscases? Wat is de kern ervan?
  • Welke parameters worden meegenomen in zogenoemde integrale businesscases? Hoe worden deze gemeten, kwantitatief en/of kwalitatief?
  • Hoe worden verschillende, soms conflicterende waarden tegen elkaar afgewogen?
  • Wie is betrokken bij het maken van een businesscase, in welke fase, hoe?
  • Hoe vindt de uiteindelijke besluitvorming plaats?
  • Wat gebeurt er met een businesscase na een GO of NO GO?
  • Welke trends en ontwikkelingen doen zich voor in het maken en gebruiken van businesscases?
  • Welke lessen zijn hieruit te trekken?

Whitepaper

De bevindingen uit het rondetafelgesprek en de interviews zijn vastgelegd in een aantal artikelen voor Smart Workplace Magazine 12 en 14. Deze whitepaper over Integrale waardengerichte businesscases brengt deze artikelen bij elkaar. De whitepaper presenteert tevens beschouwingen over circulaire businesscases en de inzet van de linker- en rechter hersenhelft (ratio en gevoel) in besluitvormingsprocessen, een praktijkvoorbeeld van de businesscase als sturingsmiddel, en referenties voor verder lezen. De langere stukken worden afgewisseld met quotes en fragmenten uit interviews met praktijkmensen.

De whitepaper zet zich in te stimuleren tot meer integrale en waardengerichte businesscases, en nodigt uit tot verdere kennisdeling.

permalink

Naar het overzicht

Meer Laatste nieuws over WorkPlace Xperience

Terug naar boven