Niels past met zijn rol als Manager Duurzaamheid bij CSU perfect als Designer duurzaamheid op de WPX. Wij spraken hem over wat hij bij wil dragen aan bezoekers van de WPX.
Wat betekent duurzaamheid voor jou?
“Jeetje... Heb je even?”, vraagt Niels lachend. “Kijk, de urgentie is duidelijk. De Aarde zal ons wel overleven, maar overleven wij de Aarde? Dat is de context waarin ik duurzaamheid probeer te duiden. Ja, er is klimaatverandering, ja het gaat slecht met de aarde. En daar krijgen we zelf als mens last van.”
Het belang van dit onderwerp zit volgens Niels dan ook in het ‘nu handelen’. “Want als we vandaag niet acteren, dan kost het ons alleen maar meer. En we kunnen nu al heel veel doen, maar toch doen we dat vaak niet. Er zijn allerlei maatregelen, tools, middelen en mogelijkheden die je nu kunt doorvoeren. In veel gevallen zijn ze niet eens moeilijk of kostbaar. Vaak zelfs het tegendeel, het is efficiënter en dus goedkoper. Toch doen we het dan niet, dat intrigeert me.”
Welke visie wil je als designer laten zien?
“We moeten en kunnen echt nu acteren! Daarover moet je soms net even anders of iets verder denken dat je gister deed en je gedrag aanpassen. Daar ligt de uitdaging, want hoe doen we dingen nu en waarom? En hoe kunnen we dat duurzamer doen? Duurzaamheid is van en voor iedereen relevant: ook jij moet duurzaam handelen. Wat is duurzaamheid dan? Het is een heel breed thema met allerlei invalshoeken en thema’s. “Duurzaamheid moet een essentieel deel van je bedrijfsvoering zijn, bijvoorbeeld door je dienstverlening en producten te verduurzamen. Ik denk dat we minder moeten concurreren met elkaar op prijs, maar juist op duurzame impact en -kwaliteit.” CSU maakt met het dashboard Green & Social Impact, ook aanwezig tijdens deze editie van Workplace Xperience, inzichtelijk wat de milieu-impact is van alle onderdelen van hun schoonmaakdienstverlening binnen de keten. Aan de hand hiervan wordt direct duidelijk aan welke knoppen de klant samen met CSU kan draaien om duurzaam werken te implementeren. Vervolgens wordt ieder kwartaal minimaal één maatregel ondernomen om de impact te verbeteren. Dat gebeurt in nauw overleg met alle betrokkenen, omdat voorstellen hiertoe invloed kunnen hebben op medewerkers, klanten en leveranciers. Ook sociale duurzaamheid is een element dat vaak onderbelicht blijft. “Duurzaamheid is het zoeken naar de balans tussen ‘People, Planet & Profit’; als je een besluit neemt om kosten te besparen (‘profit’), dan heeft dat ook impact op de mens (‘people') en/of het milieu (‘planet’); ben je daarvan bewust!?”
Toch lijken bedrijven vaak op te hikken tegen beslissingen als het aankomt op duurzaamheid. “Wat ik wil laten zien, is dat je vandaag stappen kan (en moet) zetten. De concrete voorbeelden zijn er, maar ken jij ze en weet je ook hoe je daarvoor kan kiezen? Je kan nu al besluiten om de pennen die je vandaag moet aanschaffen, een duurzame variant te kiezen bijvoorbeeld.” Niels noemt hierop een voorbeeld uit de praktijk van CSU. “Wij hebben recent met twee collega-schoonmaakpartijen en inkooppartners nieuwe duurzame handschoenen geïntroduceerd. Deze zijn nu al 50% duurzamer dan de traditionele nitrillen handschoenen. Even in context: we besparen met deze handschoen qua orde grootte net zoveel CO2 als we met onze kantoren uitstoten door ons energiegebruik.” De vraag ‘waarom doen we het niet’ is dan ook het speerpunt van Niels aanwezigheid op de WorkPlace Xperience. “Wat ik hoop te bereiken is dat mensen onderweg naar huis zichzelf afvragen ‘waarom doen we dat nog niet?’ Iedereen die naar huis gaat, kan een stapje zetten om zelf een ‘Sustainable Hero’ te worden. Bezoekers hebben zoveel
duurzame concrete maatregelen gezien, gevoeld en geproefd, dat ze direct aan de slag kunnen. Het liefst dezelfde dag nog!”
Wie wil je uitnodigen om hier gedachten over te wisselen?
“Iedereen! Ieder individu kan en moet een stap zetten in het duurzaamheidsvraagstuk. Natuurlijk moet je iedereen op een andere manier aanspreken en heeft iedereen andere verantwoordelijkheden. Maar iedereen speelt een rol.” Dit is ook een van de vragen die Niels nu al bij opdrachtgevers neerlegt. “Kijk bijvoorbeeld naar schoonmaak. Ons wordt vaak gevraagd of de schoonmaak niet voor en na werktijd kan. Dan moet onze schoonmaakcollega's twee keer per dag op en neer rijden en kan maar 4 uurtjes werken (tussen 6-8 en 18-20 uur); dit zijn uren die veel mensen graag thuis willen zijn bij het gezin. Door simpelweg de schoonmaak tijdens ‘kantooruren’ te organiseren, bied je een volwaardige baan, bespaar je op eigen energiegebruik, halveer je CO2-uitstoot van woon-werkverkeer, ontstaat er weer een menselijke connectie tussen schoonmaker en uw werknemers en misschien wel het belangrijkste: uw pand blijft schoner weten wij uit ervaring. Deze ‘eenvoudige maatregel’ heeft mega-impact op zowel sociaal- als milieu-vlak. In welke rol je ook zit, dergelijke besluiten kun jij ook nemen.”
Na de beurs moet volgens Niels bij iedereen één ding centraal staan: Ik ga vandaag nog aan de slag met duurzaamheid. “Enerzijds hoop ik dat mensen zichzelf kritisch bekijken en zich afvragen wat ze doen en anderszijds hoop ik dat mensen weggaan met de overtuiging dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn: gewoon beginnen!"
Benieuwd naar alle xperiences? En wil jij ook aanwezig zijn op de WorkPlace Xperience? Bestel dan hier je tickets.