We interviewen Driss Chakor van BakkerElkhuizen over welke energie en xperience ze naar het event brengen.
Op welke innovatie of samenwerking zijn jullie trots?
“Sinds de coronapandemie werken we wereldwijd massaal vanuit huis. Naast ergonomische hardware, die essentieel is voor een comfortabele thuiswerkplek, willen wij ook het belang naar voren brengen van onze software Work & Move. Deze innovatieve aanpak bevordert gezond werkgedrag bij thuiswerkers, zowel preventief als curatief. Door deze unieke combinatie van ergonomische werkplekinrichting en vitaliteitssoftware dragen wij dagelijks bij aan het fysieke en mentale welzijn van computerwerkers in heel Europa. In het bijzonder zijn we trots op constructieve samenwerkingen met organisaties als ABN AMRO, Nederlandse Spoorwegen, Capgemini en DUO.”
Wat moet er wat jullie betreft veranderen voor de versnelling naar toekomstbestendige werkomgevingen?
“Wij pleiten voor een heroverweging van de manier waarop we werkomgevingen benaderen. Het volstaat niet langer om alleen te focussen op ergonomische hardware. In de hedendaagse context, waarin videoconferenties en thuiswerken steeds gebruikelijker worden, is het essentieel om de directe werkplek van medewerkers te optimaliseren, zowel fysiek als mentaal. Dit alles binnen een beperkte ruimte van ongeveer 8 m3.
Een toekomstbestendige werkomgeving vereist een holistische aanpak, gericht op het welzijn van werknemers, voor gezond en efficiënt werken. Hanteer daarom bij het ontwerpen van kantoren een ‘binnen-naar-buiten’ perspectief, eerder dan ‘buiten-naar-binnen’ benadering. Buiten-naar-binnen legt de nadruk op esthetiek, uiterlijke schoonheid en representativiteit. Binnen-naar-buiten zet de werkplek van de medewerker centraal.
Overlegruimtes worden doelgericht ontworpen ter ondersteuning van werkprocessen en de koffieruimte fungeert als een sociaal moment voor medewerkers om even een pitstop te doen. De ontvangsthal straalt op zijn beurt uit dat de werkgever medewerkers ondersteunt, in lijn met de cultuur en de branding van het bedrijf. Daar draagt de uitstraling van het pand ook aan bij. Door deze binnen-naar-buiten benadering te omarmen ontstaat een synergie tussen de optimale werkplek en een representatieve bedrijfsomgeving. En dit resulteert tot een gezonde, efficiënte en aantrekkelijke werkomgeving.”
Hoe zetten jullie in op duurzame en circulaire werkomgeving?
“Bij BakkerElkhuizen omarmen wij duurzaamheid als een kernwaarde, niet alleen in onze producten, maar ook in de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Net zoals we streven naar een minimale ecologische voetafdruk, geloven we ook in het investeren in de groei en ontwikkeling van ons team.
Ons beleid voor duurzame inzetbaarheid omvat onder andere structurele trainingen, een Social Return On Investment (SROI)-programma en flexibele, gezonde werkomgevingen, waarbij we dezelfde toewijding aan circulaire ontwerpen en materialen toepassen. Dat doen we op zowel de vlakken product- als personeelsontwikkeling. We willen niet alleen positieve impact maken op het milieu, maar ook de groei van onze medewerkers stimuleren. Dat betekent duurzame productieprocessen tot het creëren van een gezonde en ondersteunende werkplek.”
Wat vind je van het thema ‘Heroes @ Work’ en waarom is het volgens jullie belangrijk?
“Het thema Heroes @ Work raakt ons sterk, omdat het de collectieve inspanningen benadrukt om een positieve impact te maken, op de werkende gemeenschap. In plaats van onszelf als 'helden' te beschouwen, zien we het als erkenning van gezamenlijke inzet, om bij te dragen aan een gezondere en productievere werkomgeving. Onze focus ligt op de dagelijkse helden die aan het werk zijn, zoals te zien in een video op onze website, waarin een vader aan zijn dochtertje vertelt hoe een ‘BakkerElkhuizen-held’ hem heeft geholpen efficiënt en vitaal te werken.”
De pijlers van de WPX zijn horen, zien, beleven, ontmoeten, delen en doen. Met welke pijler(s) identificeren jullie je en hoe gaan jullie daarop inspelen?
“Wij identificeren ons sterk met de pijlers 'zien', 'beleven' en 'doen'. Het is cruciaal voor werknemers om ergonomische oplossingen te ervaren en begrijpen. We richten onze beursstand op het visueel demonstreren van producten en diensten. Ook laten we een interactieve omgeving zien. We luisteren naar de behoeften van de computergebruiker, tonen innovatieve oplossingen hiervoor en delen kennis over gezond en efficiënt werken. Onze ‘Work Smart, Feel Good’-missie is gebaseerd op onderzoek en kennis, waarmee we streven naar een wereld waarin mensen slim werken en zich goed voelen.”
BakkerElkhuizen